Lähetä kaverille

Sähköposti lähetetty!

Asiakaskokemuksia Kuntomaailmasta

Kuntosaliharjoitteluun löytyi monipuolisuutta - Kati Arkilahti

Kuka olet?

Olen Kati Arkilahti. Perheeseeni kuuluvat aviomies ja kolme tytärtä. Työskentelen opinto-ohjaajana.

Mistä sait sykäyksen kuntoiluun?

Olen koko ikäni harrastanut liikuntaa, mutta hyvin vaihtelevalla innostuksella. Välillä liikkuminen on ollut pelkän arkiliikunnan varassa, ja välillä olen taas innostunut liikkumaan enemmän. En voi kuitenkaan sanoa, että liikunta olisi ollut minulle koskaan elämäntapa tai henkireikä. Nyt olen kuntoillut reilun vuoden säännöllisesti useamman kerran viikossa.  Sykäyksen kuntoiluun sain työpaikkani henkilöstöliikunnan kautta. Siellä tutustuin voimaharjoitteluun uudesta näkökulmasta, minulle valkeni että kuntosalilla voi tehdä muutakin kuin 3 x 15 sarjaa. Suuri merkitys innostukseeni oli myös ohjaajalla, jonka treenausmenetelmät ja vaativa, mutta kannustava ohjaus osuivat minuun täydellisesti.

Viikoittainen liikuntani koostuu tällä hetkellä voimaharjoittelusta kuntosalilla 3-4 kertaa viikossa. Lisäksi pyrin käymään kerran viikossa BodyCombatissa, joka on ehdoton ja oikeastaan ainut innostuksen kohde ryhmäliikunnan puolelta. Näillä tunneilla saa todellakin laittaa oman kehonsa äärirajoille ja tuntea kun hiki virtaa. Sunnuntaisin käyn vielä uimassa, samalla kun nuorin lapseni on uimakoulussa. Uuden vuoden lupaukseni on panostaa vielä enemmän kehonhuoltoon. 

Missä vaiheessa sait idean hankkia personal trainerin tueksesi?

Liityin Kuntomaailman jäseneksi noin puoli vuotta sitten. Minulle oli itsestään selvää, että hankin personal trainerin tuekseni. Olen huomannut, että omat taidot eivät riitä tuloksia tuottavan ja monipuolisen voimaharjoittelutreenin suunnitteluun.


Millaisia tavoitteita sinulla oli?

Kun aloitin kuntoilun säännöllisesti, tärkeimpänä tavoitteenani oli omasta terveydestä huolehtiminen. En ole koskaan ollut ylipainoinen ja ruokavalioremontin olen tehnyt jo 15 vuotta sitten. Kuitenkin olen huomannut, että sukurasitteena perimäni korkea kolesteroli ja verenpaine eivät ole korjaantuneet pelkällä ruokavaliolla. Ajattelin, että tässä iässä viimeistään pitää tehdä elämäntaparemontti myös liikkumisen näkökulmasta. Hyvin pian suunnitelmallisen voimaharjoittelun aloitettuani huomasin muutoksia myös ulkonäössäni, sen myötä tavoitteekseni on muodostunut myös lihasmassan kasvattaminen.


Mitkä asiat ovat vaikuttaneet onnistumisen?

Minun kohdallani onnistumiseen on vaikuttanut paljon se, että teen asiat täysillä ja kunnolla. Nuorempana saatoin mennä salille heiluttelemaan painoja ilman sen kummempaa tavoitetta. Silloin en myöskään kehittynyt mihinkään suuntaan ja innostus lopahti lyhyeen. Tämän hetkiseen kiireiseen työssäkäyvän perheenäidin elämään ei sovi sinne päin tekeminen. Aika on kortilla, joten panostuksen on oltava huipussa, mihin sitten ryhdynkin. Minulla on PT:n laatimat oikeanlaiset ja vaihtuvat ohjelmat, uskallus käyttää kovia painoja sekä periksi antamaton luonne. Nämä asiat yhdessä tsemppaavat minua eteenpäin.

Missä mennään nyt?

Harjoittelun myötä olen saanut lisää lihasmassaa ja myös treenipainot ovat nousseet tasaiseen tahtiin. Kehonkoostumusmittaukset kertovat omaa tulostaan, olen hyvässä ja tasapainoisessa kunnossa.  Lihaksiston ollessa hyvässä kunnossa, on kaikin puolin hyvä olo. Hyvän fyysinen kunnon myötä minulla on riittävästi energiaa sekä kiireiseen kotielämään että vaativaan työhön. Myös henkinen hyvinvointi on kohentunut treenaamisen myötä, olen iloinen, pirteä ja terveen näköinen ihminen.


Miten matkasi jatkuu tästäeteenpäin?

Tästä eteenpäin matka jatkuu samaan malliin. Pyrin treenaamaan 3-5 kertaa viikossa. Nyt voin sanoa, että treenaaminen on elämäntapa, liikkumaan on pakko päästä. Tosin jos joku viikko en ehdi salille kuin kaksi kertaa, niin maailmani ei siihen kaadu. Mennään sitten joillain toisella viikolla viisi kertaa J.

Millaiseksi olet kokenut toiminnan personal trainerin kanssa?

Toiminta PT:n kanssa on antoisaa ja mukavaa. Hänen avullaan harjoittelu on monipuolista, kaikki lihasryhmät huomioivaa ja nousujohteista. Itselleni tärkeää on myös se, että PT:n kanssa treenatessa liikkeiden oikeat tekniikat tulee tsekattua aika ajoin.


Kenelle voisit suositella personal traineria?

Tietysti kaikille ja erityisesti aloittelijoille. Motivaatio tulee osakseen siitä, että tekee asioita oikein. Siihen eivät aina välttämättä aloittelijan omat kyvyt riitä.

Katin PT:n Titta Hamdin terveiset:

Mielestäni Katin kohdalla näkyy hyvin se, että PT voi antaa ohjeita ja vinkkejä monipuoliseen, nousujohteiseen ja tulokselliseen harjoitteluun, sekä kannustaa ja motivoida, mutta kaikki on loppupelissä itsestä ja omasta halusta kiinni. Kati on ollut hyvin osaava ja itsenäinen treenaaja alusta alkaen ja uskonkin, että tällä motivaatiolla ja asenteella päästään vielä pitkälle. Yhteistyö ja tavoitteellinen harjoittelu jatkuu edelleen vuonna 2016 unohtamatta Katin uuden vuoden lupausta ;)!

Painonpudotukseen löytyi apu personal trainerilta - Marja Viik

Olen Marja Viik, 60 -vuotias kirjoittamisen opettaja Jyväskylästä. Liityin Kuntomaailmaan jäseneksi viime tammikuun puolessa välissä, koska mittani alkoi täyttyä. Viimeinen pisara oli, kun eräänä aamuna menin vaa´alle ja se näytti lukemaa 72 kg. Olin suorastaan järkyttynyt. Katselin verkkosivuja ja päätin lähteä liikkeelle.

Sain Kuntomaailmasta aloituspaketin ja luulin, että nyt tämä asia ratkeaa, paino putoaa kuin itsestään. Ei se mennyt niin. Mietin kuumeisesti, mikä vikana. Päätin silloin kääntyä personal trainerin puoleen, hän oli Karoliina Siipola. Tavoitteenani oli 10 kilon painonpudotus, ja yksin se ei näköjään onnistunut.

Karoliina teki minulle ruoka-analyysin, josta näin totuuden omasta syömisestäni. Silloin heräsin ja otin itseäni niskasta kiinni. Aloin noudattamaan ruokaohjeita, pidin kiinni tiukasti treeniohjelmasta ja kävelin mahdollisimman paljon. Kävin myöskin uimassa.

Suurin muutos elämässäni oli ruokarytmin vaihtuminen. Aikaisemmin en koskaan syönyt aamupalaa, vaan olin ollut lounaaseen asti kahvimukin varassa. Nyt syön jokaisena aamuna puuron raejuustolla, jotta nälkäni pysyy kurissa. Poistin ruokavaliostani kaikki makeat kuten pullat, kakut, makeiset ym. Sispsit joutuivat myös pannaan. Ruokavaliossani on nyt paljon proteiinia ja vähän hiilareita.

Aika on ollut haaste. Joudun matkustamaan aika paljon ja se luo tilanteita, että treenijakso saattaa katketa jopa puoleksitoista viikoksi. Yritän tehdä matkoillani kyykkyjä ja etunojapunnerruksia, joskaan aina ei jaksa, kun olen niin kiireinen.

Mielestäni suurin vaikuttaja onnistumiseeni on ollut Karoliinan rehellisyys ja valtavan hyvät ja minulle mieleiset treeniohjelmat. Oma huumorini on auttanut minua selviämään paljosta sekä se, että olen ollut itselleni hyvin rehellinen. Joskus Karoliinan on varmaan ollut vaikea olla totinen kanssani, kun olen laskenut leikkiä itsestäni aivan viimeisen päälle. Mutta se on ollut tapani selvitä, sillä onnistumisen tunne on valtava hyvän treenin jälkeen, varsinkin kun muistelen ensimmäistä kertaani, tunsin silloin olevani puolikuollut.

Tällä hetkellä olen päässyt jo aika pitkälle. Painot ovat nousseet 7-8 kiloon. Ristitalja menee 20 kilolla, joka on minulle suuri saavutus. Se on yksi lempilaitteeni. Steppilauta vatsoille on tehokas. Vatsaliikesarjani sisältää noin 150 rutistusta. Steppilauta oli uusi tuttavuus, parasta mitä treeniohjelmassa nyt on. Hiki valuu, vaan enpä anna sen häiritä, tulokset merkitsevät eniten. Olkoon hikipisarat minun ilonkyyneleitäni. Eikä kaikkein vähäisimpänä saavutuksena; kahdeksan kilon painonpudotus tekee oloni onnelliseksi ja hyväksi. Jaksan arjessa paljon paremmin ja Jyväskylän mäet nousee ilman levähdystaukoja.

Elämäni on muotoutunut kaiken kaikkiaan terveellisemmäksi ja treenini luistaa hyvin. Viikossa pyrin treenaamaan 2-4 kertaa. Oma mottoni on ollut ”älä anna periksi”, joten saman voisin sanoa jokaiselle, joka ajattelee elämätapamuutosta.

Minusta personal trainer on satsaus omaan terveyteen ja tulevaisuuteen. Suosittelen, jos tuntuu siltä, että kaikki jää junnaamaan paikoilleen eikä edistystä tapahdu.

Sivumme Facebookissa Sivumme Twitterissä